donderdag 3 december 2015

The next economy in met koplopers en hardlopers

Een snelle trip naar Parijs en de drukte eromheen maakten dat ik afgelopen weekend heb gemist. Ik zat dus in een soort van doorlopende-werkweek. In combinatie met een drukke agenda is dat geen aanrader. Gelukkig heb ik afgelopen week nog wel tijd gevonden om even te sporten en van het groningse landschap te genieten.

Het Groninger land waar de IABR grote plannen voor aan het schetsen is. De IABR is het Internationale architectuur biennale die permanent onderzoek doet naar de toekomst. In april 2016 komen ze met het thema 'THE NEXT ECONOMY" en daar wordt nu al hard aan gewerkt. Interessant voor mij (en jullie!!) omdat de IABR aandacht besteed aan onze stad en ons ommeland. We zijn ook actief betrokken en ik raad je dan ook aan om 22-24 april te reserveren in de agenda...

Ook met de initiatiefnemers van de Groene 4mijl had ik het over het Groningerland. Zij organiseren een Groene 4mijl en een Groene trailrun en wandeling door de Onlanden. Dat is een prachtig beekdallandschap tussen de beekdalen van het Eelderdiep en het Peizerdiep. Sowieso vind ik het een geweldig concept: sporten in de natuur: gelukkiger kun je me niet krijgen. Daar komt nog bij dat het in de winter is (31 januari): de periode waarin vaak niet zoveel buiten te doen is, maar wat wel een fijne periode is om er op uit te trekken. En dat kan deze keer dus zelfs met de kids, want er wordt van alles omheen georganiseerd. Lees hier meer http://degroene4mijl.nl


Ondanks dat er natuurlijk veel vergaderingen binnen waren had ik ook vandaag weer een beetje het buitengevoel. Nadat ik samen met dhr Reijsberger het project 'Aanpak spoed bodemsanering' mocht opleveren, mocht ik ook de expositie van bodemdeskundige Albert Booij in het provinciehuis openen. Het werk van Booij is belangrijk geweest voor het in kaart brengen van de Nederlandse bodem. er hangen nu prachtige platen, fotos en verhalen bij de ingang van het rovicniehuis aan de Sint Jansstraat. De met de hand ingekleurde platen deden me wel realiseren hoeveel er in een paar decennia is veranderd...



Voordeel van die verandering is natuurlijk dat we alternatieven hebben voorfossiele  brandstoffen. En dat het gebruik daarvan steeds normaler is. Toch hebben we koplopers nodig die anderen meetrekken en inspirerend zijn. En die koplopers zijn er! Zo hoorde ik er weer een heleboel bij het Kolopersymposium in Stadskanaal. daar was ook de initiatiefnemer Pure-Energy van de duizenden zonnepanelen op TataSteel. Zo kan (en moet )het dus...

Nu geef ik mijn arm en schouder even rust: die moeten nog bijkomen van de training door Huis voor de sport voor het provincie-volleybaltoernooi. Over twee weken doen het college en de bestuursadviseurs mee met het Oliebollentoernooi en daar was wel wat oefening voor nodig..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactions? Please!