zaterdag 28 november 2015

Reizen (en rennen) voor het klimaat: Van Muntendam naar Parijs

Af en toe ben ik nog verbaasd over hoe afwisselend mijn werk is. Deze week was wel heel extreem. Het varieerde van een dag met negen interne overleggen, tot een opening van het mini-wind congres, een speech op het Energy Convention in het Martiniplaza, een bijeenkomst met GroenGas bedrijven en een bijeenkomst met de GGD over gezondheidskaarten. En dan vandaag de klapper van de week: de Train to Paris.
Presentatie in de Thalys over de kansen die energieneutraal bouwen biedt ( voor klimaat en werkgelegenheid !)





Die afwisseling is echt geweldig, maar soms wel even schakelen. Zo mocht ik vanochtend de verantwoording aan mijn leden doen op een ledenvergadering in Glimmen. Een paar uur later een presentatie in de Thalys met 350 km per uur naar Parijs. Dat is lastig stilstaan kan ik je vertellen... Gelukkig mocht ik in beide gevallen spreken over mijn passies: klimaat, milieu en energieneutraal bouwen.


Als Gedeputeerde lees ik natuurlijk ook (digitale) stapels voorstellen, notities en rapporten en spreek daar over met de geweldige teams die mij ondersteunen en keihard werken. Onder andere aan het Energieprogramma dat we aan het schrijven zijn. Het huidige Energieprogramma loopt in december af en we schrijven een nieuw programma voor de komende vier jaren. Dat doen we niet alleen: in Groningen moeten we hele grote stappen zetten op het gebied van de energietransitie. Niet alleen omdat we van de aardbevingen af willen, maar ook omdat ons klimaat zo snel verandert. Die grote stappen kunnen we als provincie niet alleen zetten, daar hebben we de Groningers, de gemeenten, de bedrijven en maatschappelijke organisaties voor nodig. Om alle neuzen en daden dezelfde kant op te krijgen en we elkaar steunen, voer ik heel veel gesprekken. Zogenaamde consultatierondes. Vorige week was dat met alle wethouders met energie/duurzaamheid in de portefeuille en deze week was dat met de Staten. Die helpen ons weer een stap verder naar een sterk Energieprogramma. 

Morgenochtend weer lekker thuis. Om fit te blijven een rondje hardlopen en weer te oefenen voor de volgende  runs. (de Groene 4 Mijl en de BlauwbekMarathon in Blauwe Stad  komen er aan ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactions? Please!